سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
چهارشنبه، 25 مارس 2015 - 9:23 ب.ظ

نشست تخصصی «رنگ در عكاسی» برگزار شد
كجوری: توجه به رنگ می تواند كار هنرمند را زیر و رو كند

نشست تخصصی مبانی مدیریت رنگ در عكاسی با سخنرانی محمدامین كجوری، كارشناس ارشد رشته عكاسی از دانشگاه متروپولیتن لندن و مدرس عكاسی، روز شنبه شانزدهم اسفند ۱۳۹۳ در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

این نشست كه با همكاری مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری و انجمن عكاسان نگاه برگزار شده بود، كجوری با اشاره به لزوم توجه به مبحث رنگ در هنرهای تجسمی به ویژه عكاسی گفت: از همان ابتدای اختراع دوربین عكاسی، مدیریت رنگ مطرح بوده و با پیشرفت دوربین های عكاسی و تكنولوژی، این دغدغه نه تنها كمتر نشده بلكه حتی بیشتر هم شده است.

كجوری ادامه داد: این مسئله بعد از ظهور عكاسی دیجیتال برای عكاسان به یك دغدغه بزرگ تبدیل شده و از این رو، دانستن مبانی مدیریت رنگ در عكاسی اهمیت بیشتری پیدا كرده است تا به هنرشان خللی وارد نشود.

این مدرس عكاسی درباره مراحل عكاسی توضیح داد: عكاسی مراحل سه گانه ای دارد به نام های ثبت تصویر، ویرایش و ارائه. در تمام این مراحل سه گانه، مدیریت رنگ باید لحاظ شود و رعایت كردن یا رعایت نكردن آن می تواند كار هنرمند را زیر و رو كند.

این هنرمند اشاره كرد: برای عكاسی بیشتر از ۱۲ گرایش شناخته شده است و در تمام این گرایش ها دانستن مباحث رنگ اهمیت خاص خودش را دارد و این طور نیست كه در یك گرایش از آن بی نیاز باشیم. این نیاز در حدی است كه در بعضی از عكس ها، موضوع صرفا از طریق رنگ آن است كه مشخص می شود و اگر رنگ دیگری ثبت یا ارائه شود، هدف هنرمند در ارائه بیان محقق نمی شود.

وی ضمن اشاره به مباحثی درباره تنظیم تراز سفیدی در عكاسی تاكید داشت: البته این را می دانیم كه در عكاسی، منظور ما از رنگ، نور است و با رنگ های شیمیایی كه در نقاشی از آن ها استفاده می شود تفاوت دارد.

كجوری همچنین افزود: در كشورهای مترقی از نظر هنری، بسیاری از مباحثی كه ما در اینجا هنوز آن ها را به عنوان دغدغه در زمینه رنگ در عكاسی می شناسیم برطرف شده است اما متاسفانه در كشور ما به این مسائل كم توجهی می شود و توجه به این مقولات تخصصی باید از خواسته های ما از مسئولان باشد تا به آن ها دست پیدا كنیم.

این كارشناس ارشد عكاسی گفت: البته در سال های اخیر به این موضوعات توجه بیشتری شده و به عنوان مثال، جدیدا واحد درسی در دانشگاه به نام مدیریت رنگ ایجاد شده كه اقدام بسیار مفیدی برای هنرجویان این رشته است.

این نشست با ارائه مباحثی تخصصی درباره رنگ های اصلی و مكمل، فیلترها، كانال های رنگی و … ادامه یافت و با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.