سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
پنج‌شنبه، 2 آگوست 2018 - 8:29 ق.ظ

در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی
شهرکرد به عنوان «شهر ملی نمد» انتخاب شد

در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان «شهر ملی نمد» از سوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ساختمان کوشک (دفتر غرب آسیا) بررسی پس از تایید اعضاء ثبت شد.

وی افزود: نمد چهارمحال و بختیاری دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران است.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری به دانشگاه شهرکرد پیشنهاد کرده تا نسبت به ایجاد و راه‌اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر این دانشگاه اقدام کند.  هم‌اینک ۲۵۰ کارگاه کوچک و ۱۵ کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی مستقیم برای ۵۰۰ نفر فعال است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تصریح کرد: سالانه ۴۰ تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می‌‍شود که قابلیت افزایش تا ۵۰ تن را دارد.

وی گفت: از این میزان تولید سالانه ۱۵ تن برابر ۲۵۰ هزار دلار تولیدات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر می‌شود.

عسگری سوادجانی تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری را به دو روش سنتی و نوین اعلام و خاطرنشان کرد:‌ امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر ۴۰ نوع محصول نمدی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: ‌بسیاری از تولید کنندگان نمد در چهارمحال و بختیاری دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های طراحی و صنایع‌دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزود:‌ تولید کنندگان محصولات نمدی استان رقابت مطلوب و سالمی در ارائه تولیدات خود دارند.

وی یادآور شد: با توجه به بررسی‌های علمی صورت گرفته محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی‌های خاص برای کاربرد در حوزه پزشکی و صنعت خودرو است.

عسگری سوادجانی اظهار کرد:‌ هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم زیاد به عنوان ماده اولیه تولید این هنر دستی قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری دارد.

افزوده می شود در صورت توجه مسئولان مربوطه به ویژه شهرداران،‌ اعضای شوراهای اسلامی و فعالان مدیریت شهری می‌توان با نامگذاری میادین، خیابان‌ها، کوچه‌ها و طراحی،‌ ساخت و نصب المان‌های مرتبط با هنر دستی نمدمالی می‌توان زمینه ثبت شهرکرد به عنوان «شهر جهانی نمد» را فراهم کرد.