تصاویر زیبا عکاسی هوایی
برندگان جایزه عکاسی هوایی با پهپاد‌ (درون) ۲۰۲۲ مشخص شد

برنده نخست عکسی از عکاسی ایسلندی از فاصله خیلی نزدیک از دهانه آتشفشان در حال فوران گرفته شده است. این عکس «بیگ‌بنگ» نام دارد و توسط آرماند سارلانگو عکاسی شده است.

مهدی محبی‌پور عکاس ایرانی نیز با تصویری از فلامینگو و با عنوان همبستگی حضور یافت و اثرش جزو شانزده اثر برتر انتخاب شده است.

سایر تصاویر برگزیده را می‌توانید در وب‌سایت این رویداد (droneawards.photo) مشاهده کنید.


سه‌شنبه، 13 سپتامبر 2022

وزیری طراح، نقاش و مجسمه‌ساز امروز ـ جمعه ـ در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
محسن وزیری مقدم درگذشت

هامون وزیری مقدم ـ فرزند ارشد این هنرمند و مدیر و موسس بنیاد محسن وزیری مقدم ـ در گفت‌وگویی با ایسنا این خبر را تایید کرده است.

بر این اساس محسن وزیری مقدم ـ از هنرمندان مطرح هنرهای تجسمی ایران ـ صبح امروز ـ ۱۶ شهریور ماه ـ به دلیل کهولت سن در منزلش در شهر رم درگذشت.

وی درباره پدرش چنین گفت: با اینکه پدر دچار کهولت سن شده بودند، اما همچنان تا آخر عمرشان به خلق آثار هنری ادامه دادند که برخی از این آثار در گالری اعتماد به نمایش درآمد. پدر همچنین فعالیتشان را در خارج از کشور ادامه دادند و بعد از نمایشگاه اعتماد، در کشوری چون آلمان هم نمایشگاهی از آثار او برگزار شد.

وزیری مقدم از شاخص‌ترین نقاشان نوگرای ایران بود که با رویکردی مدرنیستی و سبکی شخصی، آثاری بدیع و منحصر به فرد خلق کرده است.

وی از نخستین دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده داشت.

نمایشگاهی از نقش برجسته‌های محسن وزیری مقدم تیر ماه امسال در گالری اعتماد برگزار شد.

سال گذشته نیز نمایشگاه خوانش، دربرگیرنده آثاری از ۱۵ هنرمند از سه نسل مختلف هنرهای تجسمی کشور برگزار شد که آثار وزیری مقدم هم در آن قرار داشت.


شنبه، 8 سپتامبر 2018

آیدین آغداشلو:
هیچ‌گاه به فکر ترک وطن نبودم

آیدین آغداشلو نقاش سرشناس و صاحب‌سبک ایرانی می‌گوید در تمامی برهه‌های مختلف زندگی‌اش، از جنگ، بی‌پولی، بی‌کاری تا موارد دیگر در ایران مانده و هیچ‌گاه به فکر ترک وطن نبوده است. او چندی پیش در حاشیه برگزاری نشست مطبوعاتی نمایشگاهش از عشق به میهنش گفت و این‌که هیچ‌وقت موافق ترک وطن نبوده است. او حالا نمایشگاهش در گالری اثر را آخرین نمایشگاه خود می‌داند و بعد از آن از ایران می‌رود. آغداشلو قصد دارد ایران را به مقصد سرزمینی ترک کند که به افسردگی‌ها و خستگی‌هایش پایان می‌بخشد. او بخشی از این افسردگی‌ها و خستگی‌ها را ناشی از رفتن دوستانش از ایران می‌داند. آغداشلو کار زیاد را سبب خستگی‌ و بالا رفتن سن را دلیل بی‌حوصله بودن خود می‌داند.


سه‌شنبه، 31 مارس 2015

نیما پتگر، نقاش و تصویرگر ایرانی درگذشت

دژار پتگر، فرزند آقای پتگر در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که در سال های اخیر پدرش به دلیل سرخوردگی از فضای عمومی هنری در ایران، کم‌کار شده بود.

نیما پتگر طراحی را نزد پدرش علی اصغر پتگر آموخت. هنوز نوجوان بود که در کلاس های آزاد هنری به تدریس طراحی پرداخت.

در ۱۳۴۷ به ایتالیا رفت و یک سال بعد در آکادمی هنرهای زیبای رم در رشته مجسمه‌سازی مشغول تحصیل شد و از استادش امیلیو کرکو علاوه بر مجسمه سازی، فن طراحی با مرکب را آموخت.


بخش: نقاشی
جمعه، 27 مارس 2015

سیفی
نگارگری، یك هنر انتزاعی ماندگار است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری، نشست «تجرید در هنر» با سخنرانی ناصر سیفی، نقاش، مدرس و منتقد هنری، دوم اسفندماه در سالن امیرحسین فردی پیرامون مباحثی درباره تجرید در هنر برگزار شد.

در این نشست كه هنرمندانی همچون كامیار صادقی، محمود عبدالحسینی، علی پتگر و … حضور داشتند، ناصر سیفی درباره تجرید یا انتزاع در هنر گفت: با مدرنیته و ورود سبك های جدید زمینه برای بروز و ظهور علایق متنوع فراهم شد و به گفته پیكاسو، مدرنیته اجازه ورود به همه را می دهد؛ كه این هم خوب است و هم بد. خوب است چرا كه همه افراد می توانند در فضای هنری وارد شوند و بد است زیرا تشخیص سره از ناسره دشوار می شود.


چهارشنبه، 25 مارس 2015