قالی بافی هنر باستانی و صنایع دستی ایرانی
هنر قالی بافی در ایران

قالی بافی به عنوان یکی از اصیل ترین صنایع دستی ایرانی، یک تاریخچه‌ی فراگیر و بسیار قدیمی دارد. این هنر دوره‌های مختلفی از جمله دوره اسلامی، صفوی، قاجاری و پهلوی و ساسانی را پشت سر گذاشته است و هنوز هم در مناطق مختلف ایران ادامه دارد و به عنوان یک کسب‌وکار مورد توجه است.


چهارشنبه، 15 مارس 2023

در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی
شهرکرد به عنوان «شهر ملی نمد» انتخاب شد

در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان «شهر ملی نمد» از سوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ساختمان کوشک (دفتر غرب آسیا) بررسی پس از تایید اعضاء ثبت شد.


پنج‌شنبه، 2 آگوست 2018

صنایع دستی استان‌ها
صنایع دستی در قم

از جاذبه‌های گردشگری شهر مذهبی قم، صنایع دستی آن است که به دلیل موقعیت زیارتی پذیرای مسافران داخلی و خارجی زیادی است که بازار پر رونقی را می تواند در دل این شهر داشته باشد.

از جمله برخی از صنایع دستی‌ استان قم را می‌توان قالی دستبافت، معرق کاری، منبت کاری، کاشی و سفال، خرمهره سازی، سنگ تراشی، خراطی چوب، تراش سنگ های قیمتی و انگشتر سازی اشاره کرد، که از این بین ۳۰۰ رشته صنایع دستی در کشور به ثبت رسیده و ۴۲۰۰هنرمند دارای پروانه فعالیت در ۵۰ رشته در استان قم فعال هستند. در سال‌های اخیر توجه چندانی از سوی مسئولین شهر به صنایع دستی در این شهر نشده و برخی از این صنایع به طور کامل تعطیل شده است.


روز جهانی صنایع دستی
صنایع دستی، صنعت چند هزار ساله است

شورای جهانی صنایع دستی روز دهم ژوئن همزمان با بیست خرداد ماه را به عنوان روز جهانی صنایع دستی تعیین کرده است. معمولا این روز در کشورهای عضو این شورا با برنامه‌هایی از جمله گرامیداشت هنرمندان برتر برگزار می‌شود.

ایران به عنوان یکی از اعضای و مدیر منطقه غرب آسیا در شورای جهانی صنایع دستی، هرساله همزمان با این روز، نمایشگاهی از آثار هنرمندان ۳۱ استان را در یک نقطه جمع می‌کند. امسال به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با روز جهانی این صنعت، نمایشگاه صنایع دستی از ۵ تا ۱۰ خرداد ماه برگزار شد.

شاید لازم باشد به مناسبت روز جهانی صنایع دستی مروری به تاریخچه این صنعت داشته باشیم.

حدود ۱۲ هزار سال از نخستین صنایع دستی‌هایی که بشر در ایران خلق کرده، می‌گذرد. داسی که از سنگ چخماق ساخته شده و سفال ناهموار و کم‌پختی که از آن استفاده می‌شده از جمله محصولاتی هستند که توسط بشر ساخته شده و در مازندران کشف شده است. بنا بر اسناد باستان‌شناسان و محققان در عصر حجر میانه، اشخاصی در کوهستان‌های بختیاری زندگی می‌کردند که شیوه‌های ساخت ظروف سفالی را می‌دانستند و این ظروف را در کنار آتشی که برای پخت گوشت شکار و یا طبخ غذا برپا می‌کردند، می‌پختند.